Skip to main content

Van matroos tot stuurman: Roy leert in de praktijk

Roy Schoemaker (36) is stuurman op een binnenvaartschip. Hij is daar gedetacheerd door Westrom. Roy groeide op in een echte schippersfamilie en kent het wereldje van haver tot gort. Via wat omwegen vond hij met hulp van Westrom zijn weg terug naar het water. Hij stapte als matroos op binnenvaartschip ROTIRI en werkte zich in de praktijk op tot stuurman.

Op zoek naar passend werk

Roy is al heel wat jaren medewerker van Westrom. Hij begon op de houtafdeling in Echt, waar hij meewerkte aan het bouwen van luxe jachten. Daarna werkte hij een tijd als koerier. “Die functie vond ik geweldig” vertelt Roy. “Het werk paste erg goed bij mij. Helaas kon ik wegens omstandigheden niet meer als koerier werken. Een consulent van Westrom heeft heel erg haar best gedaan om een aangepaste auto voor mij te regelen, maar dat ging niet. Toen zijn we samen op zoek gegaan naar ander werk. En dat lukte, in de wereld waarin ik ben opgegroeid. Ik kon beginnen als matroos op binnenvaartschip ROTIRI. Dat was in 2019. Inmiddels heb ik mij in de praktijk opgewerkt tot stuurman.”

Leren in de praktijk

Roy leert het beste in de praktijk. Daarom is het voor hem lastig om de opleiding af te ronden om volledig zelfstandig aan het roer te kunnen staan. Maar juist door de ervaring die hij heeft opgedaan, is hij goed in staat om zijn bijdrage te leveren. En daar is hij terecht trots op.
Roy vertelt over zijn werk aan boord: “Mijn dag begint met het laden van de vracht. Voornamelijk zand en grind dat we laden in Born bij het Grensmaas-project. Wij vervoeren de vracht via de Limburgse waterwegen naar België. Daar wordt de vracht gelost en gaat het schip met een nieuwe vracht of leeg weer terug. Voor de hoeveelheid vracht die we met dit schip over water vervoeren, moeten over de weg 43 vrachtauto’s rijden.”

Roy aan boord van binnenvaarschip Rotiri

Geen 9 tot 5 baan

Roy merkt dat hij rustig wordt van het varen; er zijn weinig prikkels en hij kan genieten van de omgeving. Natuurlijk is er aan boord altijd genoeg te doen. “Als we niet varen, dan moet er gepoetst worden”, zegt Roy. “Dat is een taak die ik minder leuk vind. Maar ja, ook dat hoort erbij.” Het plegen van klein onderhoud, zoals olie en filters verversen, wordt zoveel mogelijk zelf gedaan. Ook daarbij helpt Roy. Op een schip moet je natuurlijk altijd klaar staan, het is geen van 9 tot 5 baan. Dat is wel eens minder leuk en kan ook een aanslag zijn op het privéleven, erkent Roy. “Ik probeert zoveel mogelijk in het weekend thuis te zijn. Gelukkig lukt dat meestal wel.”

Toekomst

Roy wil het liefst doorgroeien in de binnenvaart. Hij beseft echter dat dit door de extra hulp en aandacht die hij nodig heeft niet gemakkelijk is. Daar denkt hij wel eens over na. Zijn huidige werkgever wil over een paar jaar namelijk met pensioen gaan. Roy: “Mijn consulent van Westrom helpt mij met mijn toekomstplannen. We kijken samen naar welke rol het beste bij mij past en welke organisatie mij daarbij de juiste begeleiding kan geven.”

Roy aan boord van binnenvaarschip Rotiri