Lekker eten geeft structuur

In de derde groepsbijeenkomst van healthyLIFE staat ‘lekker eten’ op het programma. Daar weten de deelnemers natuurlijk alles van! De groep staat al vroeg voor de deur van het leslokaal. Stuk voor stuk gemotiveerde deelnemers. Ze hebben er weer zin in om samen aan de slag gaan. Het einddoel? Een gezonde levensstijl. De les begint met een terugblik op de afgelopen weken: heeft iedereen gewerkt aan de doelen die hij of zij zichzelf heeft gesteld? De ervaringen zijn wisselend, maar de meeste mensen zijn aan de slag gegaan met hun eigen leerdoel.

Wat weet jij over koolhydraten?

En dan is het tijd om aandacht te geven aan lekker eten. Wat zit er in je voedsel? En wat is gezond voor je? De deelnemers praten over vetten, eiwitten, suikers en koolhydraten. Wist je dat er twee soorten koolhydraten zijn? Onbewerkte en bewerkte. De onbewerkte koolhydraten hebben we nodig, maar bewerkte koolhydraten kunnen we beter weglaten uit ons eten. In onze voeding zitten veel bewerkte koolhydraten. Ze geven veel calorieën en zorgen voor een overschot aan glucose. Mede daardoor word je ongevoelig voor insuline. Dat heeft een negatieve invloed op onze gezondheid en kan suikerziekte veroorzaken. Bewerkte koolhydraten zitten met name in brood, witte pasta, zoet broodbeleg, frisdrank en vruchtendranken. Het is vaak eten waar veel suiker in zit, dat gemaakt is in de fabriek en bewerkt is.
Onbewerkte koolhydraten zitten in alles wat direct van het land komt en zo min mogelijk door mensen bewerkt is: aardappelen, zilvervliesrijst, groente, fruit en (ongezouten) noten. Deze producten kan je gerust eten, maar wel met mate.

Bruikbare tips

De deelnemers aan healthyLIFE hebben wat tips gekregen die voor iedereen bruikbaar zijn:

  • Eet verse groente en fruit (maximaal 2 stuks fruit per dag), volkoren producten (volkoren brood, pasta en zilvervliesrijst) en onbewerkt (een appel en geen appelmoes).
  • Hoe harder de boter, hoe ongezonder. Bak in vloeibare boter.
  • Gebruik de app van het Voedingscentrum: mijn eetmeter. Je kunt hierin bijhouden wat je eet en dan krijg je een overzicht van hoe gezond je voeding nu echt is.

Wist je dat?

Aan het eind van de les waren er nog wat leuke feitjes. Wist jij dit al?

  • Eiwitten zorgen voor spieropbouw en zorgen ervoor dat we sterk zijn. Bijvoorbeeld: onze spieren helpen ons sneller te herstellen als we ziek zijn geweest.
  • Vezels zorgen ervoor dat de voeding niet te snel door ons lichaam gaan. Vezels zitten in volkoren producten (brood, pasta) groente en fruit en noten.

In december is de volgende bijeenkomst. Dan staat er opnieuw een leuk en leerzaam onderwerp op de agenda: slapen en ontspannen.